فیلم (۲۰۰۵)stay

1
176

فیلم (۲۰۰۵)stay

فیلم (Stay(2005 پنجمین ساخته بلند مارک فورستر به غایت اثری ست ملتهب و پیچیده

که در ذهن مخاطب تداعی کننده آثار شاخص آقای دیوید لینچ است. این فیلم از چند جهت قابل بررسی ست.

قصه

قصد بازگو کردن داستان را ندارم اما اگر بخواهیم نگاه کلی به قصه فیلم (stay(2005 داشته باشیم باید عنوان کنم

که اثر مارک فورستر در محتوا و حرف قصه چند مقوله را با هم ترکیب میکند تا قصه اصلی را بسازد.

مقوله هایی مانند مرگ، آشناپنداری، جهان های موازی(در ابعاد انسانی)، افسرگی، خودکشی، مفهوم زمان و شاید حتی تناسخ. فیلم به هیچ عنوان به یک مفهوم خاص یا موضوع خاصی اشاره نمیکند

اما با ترکیب عناصر حول موقعیت های مختلف قصه ای واحد با چندین موضوع مختلف را به نمایش میگذارد

تقریبن شبیه همان چیزی که در دو قسمت اول از فیلم ماتریکس شاهد بودیم.

فرم بصری فیلم (stay(2005

از لحاظ فیلمبرداری، یکی از بهترین های سینمای هالیوود را در قرن بیست و یکم شاهد هستیم

چرا که قاب بندی ها کاملا هوشمندانه و بدون حشو به کار گرفته شده اند و فیلمساز درک خوبی از دوربین و لنز داشته.

اما چیزی که باعث شده فیلمبرداری به خوبی دیده شود تدوین عالی کار بوده که حتی این فرم از تدوین باعث شده

که موضوع یا حرف فیلم به خوبی در ذهن مخاطب علامت سوال هایی را ایجاد کند.

بازی

از بهترین بازی های رایان گاسلینگ در چند سال اخیر محسوب میشود که به نظرم انتخاب درستی بوده

و او به خوبی توانسته از پس نقش یک بیمار روحی روانی بربیاید.

اما بازی ایوان مکگرگو که آخرین بازی خوبی که از او دیدم قطار بازی بوده

در اینجا دوباره احیا شده و نقش یک دکتر روان درمانگر را به خوبی ایفا کرده.

نتیجه گیری

فیلم (stay(2005، برای مخاطب خاص و شیفته درام های روانشناختی و البته عاشق سینمای آقای دیوید لینچ ساخته شده. شاید تماشای این فیلم برای بار اول مخاطب را با سوال هایی همراه کند که حتی ممکن است بار اول هم موفق به درک کلی قصه نشود اما با تماشای دوباره اثر شاید نگاه تان به مقوله هایی مانند مرگ و زندگی تغییر کند!

یک دیدگاه

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید