نقد فیلم سینمایی درخونگاه

0
165

 

"<yoastmark

نقد فیلم سینمایی درخونگاه

نقد فیلم سینمایی درخونگاه.معمولن رسم براین بوده که اولین ساخته هرفیلمسازی جزء بهترین آثار یا بهترین اثر او محسوب میشود.
بعد از این، فیلمساز هرچه میسازد چیزی جز تکرار اثراولش نیست و او فقط فرم را تغییر میدهد.
سیاوش اسعدی از آن دسته فیلمسازانی ست که خیلی خوب با اثر اولش شروع کرد
اما هرچه که جلو رفت اثری به مراتب ضعیف تر ارائه کرد.
سیاوش اسعدی بعد از چند سال غیبت در سینما فیلمی را سال گذشته در جشنواره فجر رونمایی کرد
که حتی شوآفی هم که نشان داد نتوانست نجاتش دهد.
درخونگاه فیلمی به غایت بهم ریخته و بی قصه که خاطرم است وقتی نمایشش در سالن تمام شد
کاملا بهت زده بودم از چیزی که روی پرده دیده بودم!.
به بهانه اکران عمومی این فیلم مطلبی مختصر درباره اش عنوان میکنم.

نقد فیلم سینمایی درخونگاه

دهه هفتاد شمسی درست دهه تغییر و پوست انداختن ایران بود.
نقطه عطفی که برای ملت ایران سراسر تغییر بود.دوره سازنده گی بود و همه به دنبال رونق کسب و کار.
دهه تغییر در ظاهر و پوشش مردم.دهه رپ در ایران،دهه تجربه رابطه با جنس مخالف.
سفر به آمریکا و کانادا چندان باب نبود چون هنوز فرار مغزهایی در کار نبود!.

"<yoastmark

دور، دور سفر به ژاپن بود وکره.قهرمان قصه درخونگاه که بعد از سال ها کار از ژاپن برگشته به وطن.
بچه پایین شهر تهران که حالا زندگی در یک آرمان شهر را تجربه کرده و دیگر نمیخواهد قیصر و رضا موتوری کوچه و خیابان باشد.
او کاسب شده و پول درآورده وفرستاده ایران.حالا برگشته تا پول هایی را که برای مادرش به امانت فرستاده بگیرد
و به کار و کاسبی بزند اما پدر الواتش و خواهر نگون بختش خواب دیگری برای پول هایش دیده بودند!.
مثل اکثر قصه ها این قصه هم روی کاغذ داستان زیبا و جذابی دارد اما درسینمای ایران همیشه
مشکل از جایی شروع شده که پای یک فیلمنامه نویس به میان آمده!.

نقد فیلم سینمایی درخونگاه

بله، بازهم حرف همیشگی سینما،فرم!.وقتی فیلمنامه نویس هیچ ایده ای برای قصه اش ندارد
و تنها به همین دوخط بسنده میکند ونه میتواند قصه ای خلق کند ونه از آن بدتر فرم میداند!.
مشکل اصلی فیلم درخونگاه این است که اصلن قصه ای ندارد.هرچقدر که فیلم پیش میرود نه قصه ای خلق میشود و نه معضلی بیان میشود.
سیاوش اسعدی و نیما نادری فیلمنامه نویسان کار، تنها از یک حس نوستالژی قصد رسیدن به یک قصه را
داشتند که نه تنها دل مشغولی برایشان نداشته بلکه توانایی خلق همین نیمچه قصه را هم نداشتند.
این دو فقط حس و حالشان را از دهه هفتاد عنوان کردند و به خیالشان اگربه تبعیت از سینمای کلاسیک قصه گو
یک زن اغواگر هم به داستان نداشته شان اضافه کنند حتما بازی را برده اند و باید منتظر
اعلام نامزدی فیلمشان در اختتامیه جشنواره باشند!.مشکل فراتر از این حرف هاست.

نقد فیلم سینمایی درخونگاه

سیاوش اسعدی عاشق سینمای کیمیایی ست او عاشق سینمایی ست که تاریخ مصرفش گذشته.
او حتی نمیتواند یک نئوکیمیایی باشد چرا که این نوع سینما را در دوره ای که باب بوده نزیسته و تجربه نکرده.
مشکل از اینجا نشات میگیرد که اسعدی تنها عاشق سینمای کیمیایی ست اما نمیتواند حتی
مثل کیمیایی سخن بگوید وحتی نمیتواند از این نوع سینما استفاده کند وحرف جدیدی بزند.
محله های پایین شهر تهران هنوز پراز قصه هایی ست که مخاطبان زیادی طرفدار دیدنش هستند اما گفتنش کار هرکس نیست.

نقد فیلم سینمایی درخونگاه

اعتیاد، تجاوز، آدم فروشی، تن فروشی هنوز هم در محله های پایین شهر پیدا میشود اما اگر قرار باشد
به سبک و سیاق امثال کیمیایی روایتش کنی به سرنوشت همین درخونگاه مبتلا میشوی.
بارها گفته شده که جذابیت سینما در فرم است اما سیاوش اسعدی میخواهد به همان فرم
سینمای نخ نما شده امثال کیمیایی سخن بگوید که نتیجه اش چیزی جز فاجعه نیست.

"<yoastmark

به نظرم سیاوش اسعدی باید تنها یک عاشق سینمای کیمیایی باقی بماند.
او اگر میخواهد از محله های پایین شهر بگوید باید زیستن در این محله ها را تجربه کرده باشد.
باید نوستالژی اش بازی های کودکانه در کوچه های تنگ مولوی،دروازه دولاب وسرآسیاب باشد.
صرفن یک حس نوستالژی قصه نمی سازد.قصه از زیستن می آید.خالق درخونگاه چون محیط اثرش را زیست نکرده و تجربه اش نکرده نه میتواند قصه ای خلق کند و نه میتواند حرف قصه نداشته اش را درست بیان کند.

نقد فیلم سینمایی درخونگاه

سیاوش اسعدی دو پاشنه آشیل در این فیلم دارد اولی عدم زیست با جهان اثرش و دومی که مهمتر است عدم خلق یک فرم جدید دربیان قصه اش.سکانس پایانی درخونگاه عدم تسلط فیلمساز در خلق فرم را به بی پروایی نشان میدهد.
سیاوش اسعدی تنها یک راه دارد، برگردد و به اولین اثرش خوب نگاه کند.
روایت قصه از زیستن در جهانی که هرروز تماشایش میکنی و تجربه اش کرده ای عاقلانه تر است تا روایت در جهانی که تنها شیفته اش هستی و هرگز زیستی درآن نداشته ایی.

"<yoastmark

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید