نقد فیلم سینمایی قانون مورفی

0
188

نقد فیلم سینمایی قانون مورفی
مجری: رضا پارسا
منتقد:سعید رودکی

فیلم قانون مورفی تازه ترین ساخته رامبد جوان با حواشی زیادی همراه بوده و اکثر منتقدین نگاه تند و تیزی به این فیلم داشتند و این فیلم را یک اثر کاملا مستهجن قلمداد کردند.

در این برنامه رضا پارسا به همراه سعید رودکی به نقد این فیلم پرداختند.
نقد فیلم سینمایی قانون مورفیتازه ترین ساخته رامبد جوان قانون مورفی اثری ست به غایت شاهکار!.
به نظر نگارنده صحبت کردن در مورد فیلمی چون جاده مالهلند اثر آقای دیوید لینچ به مراتب راحت تر از نقد و بررسی شاهکار آقای جوان قانون مورفی است!.
قانون مورفی چه در داستان، چه در کارگردانی و خلق موقعیت کاملا در رتبه آثاری چون غرامت مضاعف بیلی وایلر قرار میگیرد.
اما جدا از شوخی، چه چیز باعث میشود که رامبد جوان بعد از فیلم موفق ورود آقایان ممنوع مجموعه تصاویری چون نگار و قانون مورفی را خلق کند؟!.
شاید پاسخ دادن به چنین سوالی به دو یا سه دلیل ختم نشود اما میتوان به مهمترین دلایل آن اشاره کرد.
۱-وقتی فیلمساز دغدغه اجتماعی ندارد.
۲-وقتی فیلمساز غم نان ندارد.
۳-وقتی فیلمساز درکی از درد مردم جامعه اش ندارد.
۴-وقتی فیلمساز خود را تافته جدا بافته میداند.
۵-وقتی فیلمساز تنها برای یک شب اجرا دستزدی چند ده میلیونی میگیرد.
۶-وقتی فیلمساز جلوی دوربین ها پُزگوشیِ بیست میلیونی اش را میدهد.
اینها تنها دلایلی هستند که عمومی شده اند و هرکسی که در دنیای مجازی کند و کاو میکند با این دلایل آشنایی کامل دارد.
با اینکه معتقدم “قانون مورفی” بسیار کوچکتر از آن است که عنوان <فیلم> قبل اسمش قرار بگیرد اما به رسم همیشه چند خطی با عنوان نقد درباره این مجموعه تصاویر قید میکنم.

نقد فیلم سینمایی قانون مورفی : فیلمی فاقد قصه

“قانون مورفی” به طور کامل فاقد قصه است و همین نیمچه قصه ای را هم که نشان میدهد به شدت باسمه ای، نچسب، عقب افتاده، ابتر و مستهجن عنوان میکند. فیلم تنها سعی میکند که با موسیقی های ترنس و کاملا مناسب با مجالس عروسی همه نقاط ضعف خود را بپوشاند.


فیلم در اکثر مواقع با همین موسیقی همراه میشود و تاجایی پیش میرود که تقریبا صدای موسیقی دیگر توجه مخاطب را به خود جلب نمیکند. به نظر میرسد که فیلمنامه نویس به هیچ عنوان قصه مشخص و چهارچوب داری در ذهن نداشته وبه شکل سکانس به سکانس سعی کرده داستانی سرهم کند. ظاهرا هرچیز که درلحظه به ذهن فیلمنامه نویس رسیده بلافاصله روی کاغذ آمده و دقیقا همان نسخه مقابل دوربین قرار گرفته.
“قانون مورفی” تنها ساخته شده که فقط چیزی به اسم فیلم ساخته شده باشد.
اگر بخواهم به بازی ها اشاره بکنم باید عنوان کنم که به شدت غافلگیر شدم وقتی با امیر جعفری روبرو شدم که تا این اندازه خودش را تقلیل داده تا در چنین فیلمی ایفای نقش کند!. توانایی امیر جعفری بارها اثبات شده اما این نقش در کارنامه بازیگری اش حکم گاو پیشونی سفید را دارد.
امیر جدیدی که بعد ازبازی در “آفریقا” توجه هات را به خودش جلب کرد وبعد از بازی در” قاتل اهلی” و”تنگه ابوقریب”
سیمرغ جشنواره فجر را از آنِ خود کرد اینبار در “قانون مورفی” که کاملا مشخص است گزینه نادرستی برای این نقش بوده در صحنه هایی که کمی جدی میشود دقیقا همان کاریزمای همیشگی اش را بروز میدهد.
امیر جدیدی سعی کرده در این فیلم توانایی جدید از خود نشان بدهد و به مخاطب القا کند که توانایی بازی در اثر کمدی هم دارد و از او برمی آید اما ای کاش جدیدی در یک اثر به غایت کمدی این توانایی را از خود نشان میداد که قطعا مورد تحسین مخاطب هم قرار میگرفت.
درمورد بازی خود رامبد جوان هم فقط میتوان به عنوان یک رقاص درجه یک از او یاد کرد نه بیشتر.
به نظر نگارنده، نوشتن بیشتراز این برای چنین فیلمی توهین به ساحت نقد محسوب میشود. فقط امیدوارم که رامبد جوان نگاه بالا به پایین را از روی آثارش بردارد و خود را از مردم و در بین مردم ببیند.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید